Terug

Wat zijn antioxidanten?

Anti-oxidanten is een term die je tegenwoordig veel leest in artikelen over cosmetica. Het zijn stofjes die vrije-radicalen tegengaan. Vrije radicalen zitten overal om ons heen. Het zit in voeling, in de lucht, het bevindt zich in je lichaam. Om gemakkelijk uit te leggen wat vrij radicalen doen is een voorbeeld van de fiets. Een fiets die vaak in de buitenlucht staat en veel in aanraking komt met regen ( zure regen) die roest sneller. Het proces van roesten is de oorzaak van vrije-radicalen.

Wat doen anti-oxidanten?

Anti-oxidanten beschermen het lichaam tegen deze vrije radicalen en redden gezonde huidcellen die anders zouden worden geoxideerd. En oxidatie van de cellen is eigenlijk niets minder dan het sneller verouderen van de huid en sneller kwaaltjes, huidproblemen oplopen.

Er wordt zelfs geschreven dat anti-oxidanten goed kunnen werken tegen kanker, dus zodat je het krijgen van kanker vermindert,  maar helaas kan het je niet genezen.

Vitamine A, C en E zijn voorbeelden van anti-oxiderende vitamines en ook groene thee is ook een antioxidant, net als druivenpitextract. Verder is selenium een anti oxidant mineraal.

Wat is oxidatie?

En oxidatie van de cellen is eigenlijk niets minder dan het sneller verouderen van de huid en sneller kwaaltjes, huidproblemen oplopen. Oxidatie in het lichaam is een normaal proces. Oxideren betekent: zich met zuurstof verbinden. Dat gebeurt bijvoorbeeld door vervuiling, zware metalen, (sigaretten)rook, chemische stoffen en een ongezond dieet. Eigenlijk kun je zeggen: een mens kan niet zonder zuurstof, maar je gaat er ook langzaam aan dood. Een ander woord voor oxideren is roesten. Een mens roest tijdens zijn leven als het ware langzaam weg. Ouderdomspigmentvlekken zijn de roestvlekken van het lichaam. Maar antioxidanten gaan dus de schadelijke werking van zuurstof tegen, ze vertragen het oxidatieproces.

In welke voeding zitten veel anti-oxidanten?

Antioxidanten vind je in allerlei voedingsmiddelen zoals in chocolade, noten, volkoren granen, olijfolie, zeevruchten en gevogelte. En in groente en fruit, natuurlijk.

Goede bronnen van antioxidanten zijn bijvoorbeeld:
Fruit: druiven, gedroogde pruimen, granaatappel, rozijnen, bosbessen, aardbeien en frambozen
Groente: boerenkool, spinazie, spruitjes, broccoli, bieten, aubergine, rode uien.

 

U vindt ons ook op:
Google BusinessGoogle reviewsTrustpilot reviews,  Twitter, FacebookInstagramBloglovin , Marktplaats
Vergelijk producten Verwijder alle producten

You can compare a maximum of 3 products

Hide compare box